IRO heeft recentelijk MO4 als nieuw lid mogen verwelkomen. In een persoonlijk interview met Mark Paalvast, mede-oprichter, maken wij kennis met MO4.
Waar blinken jullie in uit?
We zijn een relatief nieuw bedrijf, opgericht in 2018. Wij kunnen op het gebied van digitalisatie vooral de grote bedrijven, waaronder reders, aannemers en energiemaatschappijen, goed helpen d.m.v. onze software. Wij helpen bijvoorbeeld met het slimmer inzetten van schepen d.m.v. deze digitalisatie. Dan moet je denken aan met name offshore werkschepen. Met onze oplossingen kunnen zij meer inzicht krijgen in het operationeel profiel van de schepen. Daardoor worden deze efficiënter ingezet omdat wij een beter beeld kunnen geven wanneer ze wel of niet kunnen werken i.v.m. weersomstandigheden. De planning wordt daardoor accurater, dit kan veel geld schelen als je kijkt naar de bedragen die dit soort schepen kosten per dag. Voornamelijk in de offshore wind wordt hier gebruik van gemaakt omdat hier ook een flinke drijfveer om te innoveren aanwezig is. Daarbij, hoe strakker de planning is in de offshore wind, hoe rendabeler een windpark kan opereren.
Wat trok jullie over de streep om lid te worden?
Allereerst is het voor ons bijzonder belangrijk om de industrie goed te kennen, dat is essentieel. We komen vaak aan boord bij de klanten, om echt van hen te leren, en de operationele kant goed te begrijpen. Ten tweede, natuurlijk het netwerk om in contact te komen met potentiële klanten en ook om zelf een rol te spelen in het meetrekken van mensen in het digitaliseringstraject. De offshore loopt hier nog een beetje in achter, wij zullen dit met elkaar moeten doen en met elkaar samenkomen om het hierover te hebben. Ik denk dat IRO hier een centrale rol in speelt, om zo elkaar te kunnen ontmoeten en op een transparante wijze te kijken naar de mogelijkheden om iedereen mee te kunnen krijgen. Samenwerking is essentieel, innoveren doe je samen.
Wat hebben jullie de andere leden te bieden?
Op het gebied van digitalisatie zijn wij flinke stappen aan het zetten en daar kunnen wij bedrijven bij helpen. Maar ook met innoveren, hoe je dat samen kunt doen. Wij doen ook echt ons best om bedrijven te begrijpen zodat we volledig aansluiten op de wens van de klant. Ons team, mannen en vrouwen, gaan langs bij de klant om echt het gesprek aan te gaan en samen te werken. Grote veranderingen binnen een bedrijf kosten tijd. Wij zijn nu ook webinars aan het organiseren om uitleg te geven en kennis te vergroten zodat alle partijen binnen een organisatie het goed kunnen begrijpen. En dat zij daardoor ook inzien dat het logisch is om het volgende stapje te doen en voor ons kiezen.
Hoe draagt MO4 bij aan de energietransitie?
We spelen in de energietransitie een belangrijke rol, d.m.v. digitalisatie is het mogelijk om binnen de offshore slimmer en efficiënter te werken. Door bijvoorbeeld ook het brandstofverbruik beter in kaart te brengen. Daarbij werkt het gros van onze klanten in de offshore wind en hier dragen wij ons steentje aan bij.