Koreaanse maritieme waterstof brandstofcel-drones betreden de Europese markt via Nederlandse Gateway

22-04-2021

Koreaanse maritieme waterstof brandstofcel-drones betreden de Europese markt via Nederlandse Gateway

Het Koreaanse bedrijf Doosan Mobility Innovation (DMI) en Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) zijn een partnerschap aangegaan voor de ontwikkeling van maritieme drones. Deze drones zijn voorzien van een waterstof brandstofcel en worden ontwikkeld door Doosan Mobility Innovation.

DMI stelt brandstofcel maritieme drones beschikbaar voor tests en demonstratievluchten om maritieme en offshore toepassingen te onderzoeken. De pilots worden mogelijk gemaakt door METIP (het Maritime Emerging Technology Innovation Programma).

DroneQ Aerial Services, een van de partners van METIP, neemt als drone operator deel aan de exploitatie van de Doosan brandstofcel drones en de uitvoering van de verschillende Europese droneprojecten. John Troch, medeoprichter van DroneQ: ”Deze drones hebben een vliegduur van twee uur en zijn bestand tegen slechte weersomstandigheden. Dit maakt ze uitermate geschikt maakt voor complexe maritieme toepassingen.”

Noordzee is vol in ontwikkeling
De Noordzee is enorm belangrijk door de bestaande en geplande offshore-windmolenparken. Het gebied heeft de potentie om dé innovatieve ’energietuin’ en ’living energy fieldlab’ van West-Europa worden. De Noordzee is ook een van de meest intensief gebruikte zeeën ter wereld. Verschillende functies zijn er naast elkaar te vinden: scheepvaart en vaarroutes, natuurreservaten, visserij en aquacultuur, defensie en militaire oefengebieden, zandwinning en baggeren, kabelgas- en oliewinning.

De Noordzee zal de komende jaren een sleutelrol spelen in de energietransitie door grootschalige ontwikkeling van offshore windparken en andere hernieuwbare energiebronnen. Daarnaast zijn; de toekomstige ontmanteling en hergebruik van bestaande offshore-olie-en-gas-infrastructuur, de systeemintegratie van hernieuwbare energiebronnen, de productie en opslag van waterstof en de afvang en offshore-opslag van kooldioxide (CCS), volop in ontwikkeling en worden de komende jaren gerealiseerd.

Testen en demonstraties belangrijk voor ontwikkeling maritieme drones
Drones zullen in combinatie met andere nieuwe technologieën zoals o.a. sensor- en beeldtechnologie, data science, kunstmatige intelligentie en virtual reality, worden gebruikt om de ecologische voetafdruk te verkleinen, kosten te verlagen, veiligheid te verhogen en efficiëntie te verbeteren.

Doo-Soon Lee, CEO van DMI: “Dit project in de Noordzee is gebaseerd op de daadwerkelijke vraag van energiebedrijven. Dus als dit met succes wordt afgerond, verwachten we dat het van grote hulp zal zijn bij het succesvol in de markt zetten van onze brandstofcel drone. Wij willen vanuit het project een business model ontwikkelen dat op basis van de ervaringen en onderzoeken ons de mogelijkheid geeft om de Europese markt te betreden.”

Thijs Pennink, directeur van het ontwikkelingsbedrijf NHN: “Door deze samenwerking heeft NHN toegang tot maritieme drones met brandstofceltechnologie. Deze worden gebruikt om de toepassingsgebieden en inzetbaarheid verder te onderzoeken in de offshore energie en maritieme sector. De testen en demonstraties geven een schat aan data en inzichten voor de verdere ontwikkeling van drones voor maritiem en offshore gebruik”.