Door middel van een kort interview zetten wij graag onze zeer gewaardeerde IRO leden in de schijnwerpers. Deze keer maken we kennis met SRC Netherlands in een persoonlijk gesprek met Arthur de Boer, Commercial Director.
Waar blinken jullie in uit?
SRC Netherlands is onderdeel van de SRC Group AS uit Estland, een bedrijf gespecialiseerd in scheepsreparaties en conversies voor de wereldwijde maritieme, wind- en offshore sector. Wij voeren onze projecten uit daar waar onze klanten ons nodig hebben. Dit kan zijn ergens in een haven, bij een werf maar vaak ook gewoon wanneer het schip in de vaart is. Wanneer noodzakelijk proberen wij altijd met innovatieve en efficiënte oplossingen de operaties van onze klanten niet of zo min mogelijk te verstoren tijdens het uitvoeren van onze werkzaamheden aan boord.
De diensten van SRC kun je onderverdelen in drie ‘pijlers’ bestaande uit Project Management, Engineering en Execution. Door deze ‘pijlers’ constant te combineren zijn we in staat om tegen marktconforme prijzen onze klanten steeds een optimale oplossing te bieden. Onze projecten zijn heel divers en bestaan onder andere uit het upgraden of vervangen van hutten en openbare ruimtes van schepen, project mobilisaties en/of demobilisaties, het installeren van ballast water behandeling systemen en scrubber systemen, wal stroom conversies, dek reparaties dmv SPS Technology etc. Kortom, het merendeel van onze diensten zijn werkzaamheden waar een scheepseigenaar veelal ook voor naar een scheepsreparatie werf kan gaan maar waarbij hij om operationele of planning technische redenen een voorkeur heeft om niet uit te wijken naar een werf en er voor kiest om de werkzaamheden ergens lokaal of tijdens de vaart uit te laten voeren. Onze klant zoekt zeg maar flexibiliteit en dat is precies waar SRC in uitblinkt, het bieden van flexibiliteit en het ontzorgen van onze klanten.
Wat trok jullie over de streep om lid te worden?
We zijn al jaren bekend met de IRO en haar activiteiten. Omdat ons klanten portfolio heel divers is: van cruise tot offshore en van naval tot wind industrie, moeten we keuzes maken hoe we onze tijd (en middelen) voor netwerken en relatiebeheer besteden. Onze omzet komt momenteel voor +50 % uit de wind en offshore markt dus uiteindelijk was onze aanmelding een logische stap in deze.
Wat hebben jullie de andere leden te bieden?
Allereerst hebben we uiteraard onze diensten te bieden die ik eerder al kort samenvatte maar uiteraard zoeken wij voor onze projecten ook altijd naar de juiste partners, leveranciers en subcontractors om ons te ondersteunen. In Nederland zijn wij een nog relatief nieuwe en groeiende organisatie maar met een tamelijk onbekende naam. Hier willen wij ons netwerk met toeleveranciers en dienstverleners nog verder uitbouwen om zowel nationaal als internationaal onze klanten nog beter te kunnen ondersteunen met dat stukje flexibiliteit. We willen altijd in staat zijn om snel te kunnen schakelen. Middels on wereldwijde netwerk binnen verschillende sectoren willen wij ook andere partijen de mogelijkheid bieden om daarin een rol te kunnen spelen.
Hoe draagt SRC Netherlands bij aan de energietransitie?
De afgelopen jaren hebben wij een sterke groei gezien in het aantal aanvragen dat wij krijgen gerelateerd aan de energietransitie. Wij voeren al jaren projecten uit voor onze klanten om hun schepen “groener” te maken. Denk hierbij aan het installeren van scrubbers, emissie verlagende systemen maar ook walstroom conversies. Ook hebben we veel kennis in huis met betrekking tot hybridisatie van schepen. Momenteel werken wij aan een hybridisatie project waarbij het conventionele voorstuwingssysteem van een cruiseschip geschikt wordt gemaakt voor Methanol. Hierbij is de leverancier van de hoofdmotoren verantwoordelijk voor de ombouw van de motoren en SRC verzorgt alles daar omheen zoals het leidingwerk en de methanol tanks. Dit alles onder het toeziend oog en in nauw overleg met het classificatiebureau.
Wil je ook met jouw bedrijf in de schijnwerpers staan? Stuur dan een mailtje aan Marloes Kraaijeveld via m.kraaijeveld@iro.nl.